Kansallinen vastasyntyneiden hätätilannekoulutusohjelma

Tältä sivustolta on ladattavissa Suomen Perinatologisen seuran luoma ja ylläpitämä koulutusohjelma: "Kansallinen vastasyntyneiden hätätilannekoulutusohjelma synnytyssairaaloita varten". Ohjelman on laatinut SPS:n Neonatologisen jaoksen nimeämä työryhmä vuoden 2020-2021 aikana. Ohjelman päivittämisestä vastaa SPS:n simulaatiojaos.

Simulaatiotapaukset ja toimenpidetyöpajaohjeet on päivitetty 8/2022 vastaamaan v 2022 julkaistua Vastasyntyneen elvytyksen Käypä hoito -suositusta.

Suomen Perinatologinen Seura suosittelee että ohjelma otettaisiin käyttöön kaikissa Suomen synnytyssairaaloissa. Tiedostot jaetaan SPS:n internetsivuilla, jotta ne olisivat synnytyssairaaloiden vastuuhenkilöiden (ylilääkärit, osastonhoitajat) sekä simulaatiokouluttajien käytettävissä vapaasti.

Palautetta koulutusohjelmasta voi antaa sähköpostitse panu.kiviranta (a) kuh.fi.

Hätätilannekoulutusohjelman toimenpidetyöpajojen ennakkomateriaalina voi halutessaan käyttää KYS:ssa laadittuja videoita toimenpiteistä. Videot ovat vapaasti käytettävissä opetusmateriaalina ja soveltuvat myös perehdytyskäyttöön ja toimenpiteiden kertaamiseen. Jos otat videot koulutuskäyttöön omaan yksikköösi, ilmoitathan asiasta sähköpostitse panu.kiviranta ( a ) duodecim.fi. Myös palautetta videoista otetaan mielellään vastaan.